Treści programowe
  • Wzbogacał wiedzę na temat różnych zawodów wykonywanych przez dorosłych
  • Wskazuje i nazywa zawody z bliskiego otoczenia dziecka

 

  • Poznawał sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienia się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie
  • Zabaw różnymi źródłami ognia, które mogą być przyczyną pożaru
  • Rozmawiania z obcymi ludźmi, odchodzenia z nim
  • Zbliżania się do nieznanych zwierząt, zwłaszcza psów
  • Bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

 

  • Wzbogacał wiedzę o zwierzętach domowych
  • Wyjaśniał znaczenie roli zwierząt w życiu człowieka
  • Poznawał prace weterynarza
  • Poznawał potrzeby zwierząt i sposoby opieki nad nimi

 

  • Określał czynności domowe wykonywane przez poszczególnych członków rodziny
  • Dzielił sie wiadomościami na temat życia w rodzinie np. sposobów wspólnego spędzania czasu, pojawienia sie nowego potomka
  • Przygotowywał program artystyczny z pomocą nauczyciela, wykonywał upominki
  • Wzmacniał więzy rodzinne- wzajemne okazywanie sobie uczuć w rodzinie

 

  • Poznawał ludzi różnych ras, określał miejsca ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją
  • Poznawał zwyczaje ludzi różnych mieszkań
  • Zwracał uwagę na zabawy dzieci z różnych regionów świata
  • Szanował odrębność ludzi innych ras (zwracanie uwagi na równość praw wszystkich ludzi).

 

  • Uczestniczył w zabawach rytmicznych, ruchowy
  • Reagował na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.
  • Rozwijał wrażliwość słuchową i rozpoznawał  wybrane instrumenty po wydawanych przez nie dźwiękach i wyglądzie; nazywanie muzyków grających na tych instrumentach.

 

  • Oglądał kwitnące rośliny ze zwróceniem szczególnej uwa­gi na zawarte w nich piękno
  • Obserwował w spo­sób bezpośredni zmian zachodzących w przy­rodzie
  • Poznawał wybrane owady, np. pszczoły, mrówki
  • Obserwował rośliny, zwierzęta przy użyciu lupy.

 

  • Poznawał swoją miejscowość- określał miejsce zamieszkania, nazywał swoją miejscowość, poznawał jej historię, zabytki, ważniejsze instytucje
  • Poznawał ważniejsze regiony naszego kraju i znajdujące sie tam bogactwa naturalne
  • Podawał nazwę naszego kraju, symboli narodowych
  • Poznawał poprzez literaturę pochodzenie nazwy stolicy Polski- Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc.

 

  • Poznawał zagrożeń dla środowiska przy­rodniczego wynikają­cych z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabi­janie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew
  • Pomagał zwierzę­tom, np. dokarmianie zwierząt w schronisku, ptaków zim
  • Wyrzucał śmieci do kosza sprzątanie placu za­baw, np. w czasie Dnia Ziemi niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
  • Szanował wodę, nie­marnowanie jej
  • Poznam znaczenie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznanie przedstawicieli ginących gatunków.

 

  • Poznawał dorosłe i młodsze zwierzęta hodowane na wsi
  • Nazywał domy zwierząt, sposoby poruszania się zwierząt, odżywiania
  • Wyjaśniał znaczenie hodowli zwierząt dla ludzi

 

  • Poznawał tradycje, zwyczaje rodzinne, np. Wielkanocy
  • Szanował domowni­ków, ich przyzwycza­jeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy
  • Wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
  • Tworzył wzajemne relacje oparte na szacunku, akceptacji i miłości.

 

  • Poznawał tradycje, zwyczaje rodzinne, np. Wielkanocy
  • Szanował domowni­ków, ich przyzwycza­jeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy
  • Wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
  • Tworzył wzajemne relacje oparte na szacunku, akceptacji i miłości.

 

  • Wypowiadał sie na temat zmian zachodzących w przyrodzie Wiosną
  • Wnioskował na podstawie zaobserwowanych zmian w przyrodzie, w przeprowadzonych doświadczeniach, eksperymentach
  • Przygotuje hodowlę roślin i rozsadę kwiatów

 

  • Obserwował zmiany zachodzące w przy­rodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czaj­ki, szpaki),
  • Poznam pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)

 

  • Poznawał wybrane zwierzęta (dinozaury) i rośliny (np. olbrzymie paprocie) występujące w okresie prehistorycznym
  • Poznawał wybranych przedstawicieli zwie­rząt egzotycznych

 

  • Poznawał warunki niezbędnych do rozwo­ju zwierząt
  • Dostrzegał różnice w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obser­wacji.
  • Dowiem się znaczenie następujących określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznawanie przedsta­wicieli ginących gatun­ków.

 

  • Poznawał nazwy wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus; słuchał ciekawostek na ich temat
  • Poznawał zawody związane z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma
  • Gromadził literaturę, zdjęcia, albumy związane z kosmosem

 

  • Dokarmiał ptaki żyjące w trudnych zimowych warunkach
  • Nazywał ptaki od­wiedzające karmnik
  • Zwracał uwagę na ostrożność w kontak­tach z chorymi zwie­rzętami, np. ptakami
  • Rozpoznawał wy­brane zwierzęta po śladach na śniegu.

 

  • Obserwował zmiany zachodzące w przyrodzie Zimą
  • Zwracał uwagę na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
  • Poznawał wybrane właściwości fizyczne śniegu i lodu, zwracał uwagę na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie
  • Poznawał sytuacje zagrażające bezpieczeństwu: bawienie się w miejscach niedozwolonych np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie

 

  • Nazywał członków bliższej i dalszej rodziny
  • Podawał powiązania między członkami rodziny
  •  Uczestniczył w programie artystycznym

 

  • Poznawał sposoby przebrania się na bal karnawałowy
  • Nawiązywał koleżeńskie relacje w grupie
  • Poznawał muzykę, tańce, oraz sposoby zabawy w grupie na balu

 

  • Słuchał wierszy, opowiadań, baśni polskich
  • Odpowiadał na pytania dotyczące utworu literackiego
  •  Recytował , indywidualnie i zespołowo, krótkie wiersze

 

  • Poznawał tradycje oraz zwyczaje rodzinne, związane ze świętami Bożego Narodzenia,
  • Poznawał  okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
  • Tworzył wzajemne relacje, oparte na szacunku, akceptacji i miłości

 

  • Poznawał zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy,
  • Nazywał opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne
  • Obserwował zmiany zachodzące  w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
  • Poznawał wybrane właściwości fizyczne śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.

 

  • Przestrzegał wspól­nie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
  • Pomagał kolegom w sytuacjach wywołu­jących smutek
  • Współdziałał podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych
  • Uczestniczył w zaba­wach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satys­fakcję i radość.

 

  • Zapoznawał się ze sposobem przygotowania zwierząt wiejskich, leśnych oraz domowych do zimy
  • Będę grupował zwierzęta według środowisk których żyją
  • Poznam nazwy ptaków które zostają z nami na zimę, a które odlatują do ciepłych krajów na okres zimy

 

  • Bezpiecznie korzystał z urządzeń technicznych,telewizora, komputera, odtwarzacza płyt kompaktowych, wideo
  • Poznawał, w sposób bezpośredni lub pośredni, różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi (np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera).
  • Poznawał urządzenia gospodarstwa domowego
  • Dostrzegał rolę urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom
  • Poznawał zasady działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu;
  • Poznam zasady bezpiecznego korzystania z nich.
  • Obserwował zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią,
  • Występujących zjawisk atmosferycznych, np.padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.

 

  • Odpowiedzialny za zadania wyznaczone mi w grupie
  • Nazywał to co czuję
  • Zapoznawał się z czynnościami samoobsługowymi oraz będę wybierał zdrową żywność
  • Poznawał pracę stomatologa oraz w jaki sposób należy dbać o zęby
  • Starał się odpowiednio bawić się z moimi koleżankami oraz kolegami w grupie
  • Dbał o czystość wokół mnie

 

  • Określał miejsca zamieszkania( miasto, wieś)
  • Poznawał osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola
  • Poznawał, na podstawie swojej miejscowości sposobów budowania dawniej i dziś

 

  • Poznawać zasady dbania o zwierzęta hodowane w domu:
  •  Karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewnianie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer
  • Nazywał dorosłych i młodych zwierząt
  • Naśladował sposoby poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów.

 

  • Podawał informa­cję, jak mają na imię mama, tata
  • Nazywał członków bliższej i dalszej ro­dziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek
  • Dowiem się jakie pełnie role społecz­ne (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych
  • Podawał informacje: jakie zawody wykonują rodzice, czym się zaj­mują
  • Opisywał wygląd rodziców, dostrzegał ich charakterystycz­ne cechy (wygląd, charakter).

 

  • Rozpoznawał i nazywał wybrane warzywa;
  • Rozpoznawał ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
  •  Nazywał przetwory z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty);

 

Drogi Rodzicu w tym tygodniu w przedszkolu

będę:

  •  Rozpoznawał wybrane owoców po wyglądzie, kształcie, smaku
  • Rozpoznawał drzewa owocowe po owocach
  • Znajdę odpowiedź na znaczenia słowa sad