- Poznawał zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew
- Pomagał zwierzętom, np. dokarmianie zwierząt w schronisku, ptaków zim
- Wyrzucał śmieci do kosza sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
- Szanował wodę, niemarnowanie jej
- Poznam znaczenie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznanie przedstawicieli ginących gatunków.
- Poznawał dorosłe i młodsze zwierzęta hodowane na wsi
- Nazywał domy zwierząt, sposoby poruszania się zwierząt, odżywiania
- Wyjaśniał znaczenie hodowli zwierząt dla ludzi
- Poznawał tradycje, zwyczaje rodzinne, np. Wielkanocy
- Szanował domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy
- Wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
- Tworzył wzajemne relacje oparte na szacunku, akceptacji i miłości.
- Poznawał tradycje, zwyczaje rodzinne, np. Wielkanocy
- Szanował domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy
- Wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
- Tworzył wzajemne relacje oparte na szacunku, akceptacji i miłości.
- Wypowiadał sie na temat zmian zachodzących w przyrodzie Wiosną
- Wnioskował na podstawie zaobserwowanych zmian w przyrodzie, w przeprowadzonych doświadczeniach, eksperymentach
- Przygotuje hodowlę roślin i rozsadę kwiatów
- Obserwował zmiany zachodzące w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki),
- Poznam pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- Poznawał wybrane zwierzęta (dinozaury) i rośliny (np. olbrzymie paprocie) występujące w okresie prehistorycznym
- Poznawał wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych
- Poznawał warunki niezbędnych do rozwoju zwierząt
- Dostrzegał różnice w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji.
- Dowiem się znaczenie następujących określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznawanie przedstawicieli ginących gatunków.
- Poznawał nazwy wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus; słuchał ciekawostek na ich temat
- Poznawał zawody związane z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma
- Gromadził literaturę, zdjęcia, albumy związane z kosmosem
- Dokarmiał ptaki żyjące w trudnych zimowych warunkach
- Nazywał ptaki odwiedzające karmnik
- Zwracał uwagę na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami
- Rozpoznawał wybrane zwierzęta po śladach na śniegu.
- Obserwował zmiany zachodzące w przyrodzie Zimą
- Zwracał uwagę na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
- Poznawał wybrane właściwości fizyczne śniegu i lodu, zwracał uwagę na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie
- Poznawał sytuacje zagrażające bezpieczeństwu: bawienie się w miejscach niedozwolonych np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie
- Nazywał członków bliższej i dalszej rodziny
- Podawał powiązania między członkami rodziny
- Uczestniczył w programie artystycznym
- Poznawał sposoby przebrania się na bal karnawałowy
- Nawiązywał koleżeńskie relacje w grupie
- Poznawał muzykę, tańce, oraz sposoby zabawy w grupie na balu
- Słuchał wierszy, opowiadań, baśni polskich
- Odpowiadał na pytania dotyczące utworu literackiego
- Recytował , indywidualnie i zespołowo, krótkie wiersze
- Poznawał tradycje oraz zwyczaje rodzinne, związane ze świętami Bożego Narodzenia,
- Poznawał okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
- Tworzył wzajemne relacje, oparte na szacunku, akceptacji i miłości
- Poznawał zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy,
- Nazywał opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne
- Obserwował zmiany zachodzące w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
- Poznawał wybrane właściwości fizyczne śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.
- Przestrzegał wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
- Pomagał kolegom w sytuacjach wywołujących smutek
- Współdziałał podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych
- Uczestniczył w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość.
- Zapoznawał się ze sposobem przygotowania zwierząt wiejskich, leśnych oraz domowych do zimy
- Będę grupował zwierzęta według środowisk których żyją
- Poznam nazwy ptaków które zostają z nami na zimę, a które odlatują do ciepłych krajów na okres zimy
- Bezpiecznie korzystał z urządzeń technicznych,telewizora, komputera, odtwarzacza płyt kompaktowych, wideo
- Poznawał, w sposób bezpośredni lub pośredni, różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi (np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera).
- Poznawał urządzenia gospodarstwa domowego
- Dostrzegał rolę urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom
- Poznawał zasady działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu;
- Poznam zasady bezpiecznego korzystania z nich.
- Obserwował zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią,
- Występujących zjawisk atmosferycznych, np.padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
- Odpowiedzialny za zadania wyznaczone mi w grupie
- Nazywał to co czuję
- Zapoznawał się z czynnościami samoobsługowymi oraz będę wybierał zdrową żywność
- Poznawał pracę stomatologa oraz w jaki sposób należy dbać o zęby
- Starał się odpowiednio bawić się z moimi koleżankami oraz kolegami w grupie
- Dbał o czystość wokół mnie
- Określał miejsca zamieszkania( miasto, wieś)
- Poznawał osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola
- Poznawał, na podstawie swojej miejscowości sposobów budowania dawniej i dziś
- Poznawać zasady dbania o zwierzęta hodowane w domu:
- Karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewnianie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer
- Nazywał dorosłych i młodych zwierząt
- Naśladował sposoby poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów.
- Podawał informację, jak mają na imię mama, tata
- Nazywał członków bliższej i dalszej rodziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek
- Dowiem się jakie pełnie role społeczne (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych
- Podawał informacje: jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
- Opisywał wygląd rodziców, dostrzegał ich charakterystyczne cechy (wygląd, charakter).
- Rozpoznawał i nazywał wybrane warzywa;
- Rozpoznawał ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
- Nazywał przetwory z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty);
Drogi Rodzicu w tym tygodniu w przedszkolu
będę:
- Rozpoznawał wybrane owoców po wyglądzie, kształcie, smaku
- Rozpoznawał drzewa owocowe po owocach
- Znajdę odpowiedź na znaczenia słowa sad