Treści programowe

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o egzotycznych roślinach, które mogą rosnąć w szklarniach
  • Oglądanie albumów o roślinności egzotycznej oraz rodzimej
  • Obserwowanie ptaków oraz próby ich rozpoznawania i utrwalania nazw
  • Zabawy w przeliczanie elementów i porównywanie liczebności zbiorów
  • Zabawy w określanie: Który w szeregu jest…?, – układanie różnych przedmiotów w szeregu   i podawanie kolejności wykorzystaniem liczebników porządkowych od 1 do 7
  •  Zabawa w szukanie rymujących się wyrazów
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o zachowaniu zwierząt wiosną
  • Spacery, wspólne wyszukiwanie oznak wiosny
  • Oglądanie książek, filmów na temat budzenia się przyrody do życia
  • Zabawy w przeliczanie i tworzenie zbiorów siedmioelementowych
  • Zabawy w klasyfikowanie przedmiotów według dwóch podanych cech
  • Zabawy w odgadywanie dźwięków, dziecko ma zasłonięte oczy i musi zgadnąć słyszany dźwięk
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek

 

Dobre pomysły ,czyli jak spędzać czas z dzieckiem :

  • Rozmowy o ulubionych postaciach z baśni.
  • Domowe zabawy w teatr ( przebieranie się, odgrywanie ról, teatr cieni, wspólne wymyślanie historyjek z wykorzystaniem światła lampki i cienia, jaki rzucają na ścianę różne przedmioty lub nasze dłonie ).
  • Opowiadanie przed snem znanych baśni lub wymyślanie własnych.
  • Zabawy w naśladowanie mimiki – dziecko powtarza miny, które widzi, a potem samo proponuje swoje miny, które trzeba naśladować.
  • Zabawy usprawniające aparat mowy – język to wybrana postać i wykonuje to, co zwykle robi się o poranku, np. myje buzię, czyści zęby, gimnastykuje się, robi porządki,. Ruch języka i historyjka zależą od inwencji osób bawiących się.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o różnych tańcach i muzyce.
  • Oglądanie różnych zdjęć lub filmów na temat sposobów obchodzenia karnawału w różnych zakątkach świata.
  • Wspólne domowe tańce przy skocznej muzyce z wykorzystaniem śmiesznych strojów, masek, trąbek, serpentyh lub udział w balu dla dzieci organizowanym przez wybraną instytucję.
  • Zabawy w mówienie pierwszej głoski – dziecko słucha wyrazu i powtarza głoskę, którą rozpoczyna się ten wyraz.
  • Zabawa w łączenie głosek w wyrazy, dziecko słyszy kolejne głoski i ma połączyć je w wyraz , np. s-o-k : sok.
  • Zabawa w kalambury – dziecko wybiera słowo, następnie gestem i mimiką ma je zaprezentować.
  • Zabawy w układanie rytmów z guzików lub klocków.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o rodzinnych tradycjach wigilijnych.
  • Śpiewanie kolęd.
  • Angażowanie dzieci w przygotowywanie potraw, nakrywanie do stołu – zachęcanie do pomocy przy tego typu obowiązkach i docenianie wkładu pracy.
  • Zabawy w porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie w pary.
  • Wspólne wykonywanie ozdób na choinkę.
  • Zabawy w mierzenie i porównywanie przedmiotów: najwyższy/najniższy, największy/najmniejszy, najdłuższy/najkrótszy.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o tradycjach rodzinnych i wspólnym świętowaniu.
  • Oglądanie albumów rodzinnych, szczególnie zdjęć z czasów dzieciństwa/młodości dziadków.
  • Śpiewanie popularnych dawniej piosenek, zabawy w ulubione gry dziadków.
  • Zachęcanie dziadków do wspomnień, opowieści o czasach, gdy byli mali.
  • Zabawy w wyszukiwanie podobnych przedmiotów według dwóch wybranych cech.
  • Zabawy w wyszukiwanie głosek (p i b) w słyszanych słowach.
  • Zabawy w dorysowywanie brakujących elementów, np. dorysowywanie drugiego elementu do pary.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o tym, jak można pomagać zwierzętom w zimie.
  • Wspólne wykonanie karmnika dla ptaków i systematyczne ich dokarmianie.
  • Spacer w parku/lesie oraz próby wyszukania i rozpoznania tropów zwierząt.
  • Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby, przeliczanie ich i układanie zbiorów z tylu elementów, ile było sylab w danym wyrazie.
  • Zabawy w rozwijanie zdań: najpierw jedna osoba mówi: Niedźwiedź śpi. Kolejna dopowiada: Duży niedźwiedź śpi.
  • Zabawy we wskazywanie poznanych ostatnio głosek (k, u) – dziecko słucha słowa  i mówi, jaką głoskę słyszy na początku lub na końcu wyrazu.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o zmianach w przyrodzie zależnych od pory roku.
  • Rozmowy o noworocznych postanowieniach – wspólne planowanie zadań, dzielenie się marzeniami, chęcią podjęcia nowych wyzwań.
  • Stworzenie rodzinnego kalendarza – zapisywanie/rysowanie obowiązków wszystkich członków rodziny na każdy dzień tygodnia.
  • Zabawy w wyszukiwanie przedmiotów, ludzi, zwierząt według cechy naj…, np. Które zwierzę jest najwyższe?, Kto w rodzinie jest najmłodszy?
  • Zabawy w mówienie pierwszej głoski – dziecko słucha wyrazu i powtarza głoskę, którą rozpoczyna się ten wyraz.
  • Zabawy w dorysowywanie brakujących elementów.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o miejscach, gdzie zawsze pada śnieg.
  • Zabawy na śniegu oraz lodowisku, przyglądanie się zamarzniętym szybom i wzorom, jakie tworzy szron, ( rozwijanie wyobraźni poprzez określenie, co takie wzory przypominają – kwiaty, gałązki, pióra itp.)
  • Zabawy w przeliczanie różnych przedmiotów w otoczeniu.
  • Zabawy w wodzenie palcem po śladzie.
  • Zabawy w wyszukiwanie określonej głoski na początku, w środku i na końcu wyrazu.
  • Zabawy w kalambury-pokazywanie ruchem, gestem, wyglądu i sposobu poruszania się wybranego zwierzęcia, odgadywanie jego nazwy
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem :

  • Rozmowy o rodzinnych tradycjach świątecznych.
  • Śpiewanie kolęd.
  • Zabawy w naśladowanie i powtarzanie dźwięków.
  •  Zabawy w wyraźne wypowiadanie wyrazów: jak najszybciej, jak najwolniej, jak najciszej, jak najgłośniej.
  • Zabawy w sprzątanie językiem : język to miotła, która dokładnie, drobnymi ruchami  „ wymiata śmieci” wewnątrz jamy ustnej.
  • Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek ( o, a, l, m, e, t, d, i, u, k, ) dziecko słucha słowa i mówi, jaka głoska występuje na początku lub na końcu wyrazu.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o zaletach i zagrożeniach płynących z korzystania z Internetu.
  • Przygotowanie pocztówki i wysłanie do bliskiej osoby.
  • Inicjowanie rozmów z dziadkami oraz innymi starszymi członkami rodziny o tym, jak dawniej komunikowali się, nie mając telefonów i komputerów.
  • Zabawy w przeliczanie i porównywanie zbiorów z zadawaniem pytań : ile jest?, których rzeczy jest więcej? , mniej?, o ile więcej?, mniej? .
  • Zabawy w rysowanie dwu- trzyelementowych rytmów z kolorowych kółek, kwadratów kresek.
  • Zabawy we wskazywanie głosek występujących na początku lub końcu wyrazów.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o muzyce i nastroju, w jaki nas wprawia.
  • Zabawy w wystukiwanie rytmów różnymi przedmiotami.
  • Zabawy w ciepło i zimno z użyciem określeń : na, w, obok, za, przed.
  • Zabawy we wskazywanie pierwszego, drugiego, trzeciego przedmiotu w szeregu- różne przedmioty są układane w szeregu , dziecko mówi: Pierwszy jest… Drugi jest… a potem przekłada pierwszy przedmiot na koniec szeregu i znów mówi… Pierwszy jest…
  • Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek ( o, a, l, m, e, t, i ) – dziecko słucha słowa i mówi, jaka głoska jest na początku lub na końcu.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o wybranych dziełach sztuki i sposobie ich wykonania.
  • Wizyta w muzeum, w galerii sztuki, oglądanie graffiti podczas spaceru.
  • Wspólne malowanie obrazu/ wykonanie rzeźby/ stworzenie graffiti w dozwolonym miejscu.
  • Zabawy w wyszukiwanie podobnych przedmiotów według wybranej cechy, np. ze względu na kolor, kształt.
  • Zabawy w przeliczanie różnych przedmiotów w otoczeniu.
  • Zabawy w dorysowywanie brakujących elementów, np. dorysowywanie drugiego elementu do pary.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o ulubionych grach i zabawach rodziców, w które bawili się, gdy byli dziećmi.
  • Zabawy w robienie zdjęć oraz oglądanie fotografii rodziców i dziadków z czasów, gdy byli dziećmi.
  • Zabawa w wymyślanie nowej gry lub wyliczanki.
  • Zabawy w tworzenie zbiorów według dwóch podanych cech.
  • Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek (o, a, l, m, e) – dziecko słucha słowa   i mówi, jaka głoska jest na początku lub na końcu.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o potrzebach zwierząt przed zimą.
  • Zabawy w przeliczanie.
  • Zabawy w klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy.
  • Zabawy w odgadywanie dźwięków – dziecko ma zasłonięte oczy i musi zgadnąć słyszany dźwięk.
  • Zabawy w rysowanie dwu-, trzyelementowych rytmów z kolorowych kółek, kwadratów i kresek.
  • Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek (o, a, l) – dziecko słucha słowa i mówi, jaka głoska występuje na początku lub na końcu.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

– Rozmowy o muzyce, wykonawcach i koncertach. Słuchanie utworów z różnych gatunków muzycznych.

– Zabawy w tworzenie zbiorów dwuelementowych – dorysowywanie i skreślanie elementów.

– Zabawy w naśladowanie i powtarzanie dźwięków.

– Zabawy we wskazywanie pierwszego i drugiego przedmiotu w szeregu – różne przedmioty są układane w szeregu, dziecko mówi : Pierwszy jest… Drugi jest… a potem przekłada pierwszy przedmiot na koniec szeregu i mówi znów : Pierwszy jest… Drugi jest…

– Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek ( o, a, l, m, e, t ) dziecko słucha słowa i mówi, jaka głoska jest na początku lub na końcu.

– Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

Rozmowy o kolorach jesieni, o tym, co można zbierać w ogrodzie i sadzie.

– Zabawy w wyszukiwanie podobnych przedmiotów według wybranej cechy, np. ze względu na kolor, kształt.

– Zabawy w przeliczanie różnych przedmiotów w otoczeniu.

Zabawy w dorysowywanie brakujących elementów.

– Zabawy w rysowanie lub wodzenie palcem po śladzie.

Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o ulubionych dyscyplinach sportowych.
  • Organizowanie zawodów, zachęcanie do ruchu, przypominanie o byciu fair, oswajanie dziecka ze świadomością, że nie zawsze się wygrywa.
  • Zabawy w wyszukiwanie podobnych przedmiotów według wybranej cechy, np. ze względu na przeznaczenie.
  • Zabawy w dopowiadanie słów w zadaniu – do krótkiego zdania: Jedzie…, dziecko dopowiada dalszą część np. Jedzie na rolkach …, kolejna osoba dodaje inny wyraz i tak rozbudowuje się zdanie.
  • Zabawy w sylabizowanie – dziecko dzieli na sylaby podane wyrazy.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

– Rozmowy o kolorach jesieni i jej darach.

– Zabawy w mówienie pierwszej głoski ( o,a )- dziecko słucha wyrazu i powtarza głoskę, którą rozpoczyna się ten wyraz.

– Zabawy w odgadywanie dźwięków – dziecko ma zamknięte oczy i musi zgadnąć słyszany dźwięk.

– Zabawy w rysowanie lub wodzenie palcem po śladzie.

-Zabawy w układanie rytmów z kasztanów, ,żołędzi i liści.

– Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, kogo dzieci poznały, kim jest PAK.
  • Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby i wyklaskiwanie rytmu.
  • Zabawy w układanie rytmów dwu- i trzyelementowych z klocków, guzików, itp.
  • Zabawy w zgadywanie, o jaki przedmiot chodzi – dzieci określają miejsce, gdzie przedmiot się znajduje, używają określeń: z prawej strony, z lewej strony, na wprost, nad, pod, obok, za.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

Pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • Rozmowy o ulubionych miejscach dziecka, gdzie najchętniej spędza czas.
  • Zabawy w układanie rytmów dwu- i trzyelementowych z klocków, guzików itp.
  • Zabawy w układanie rymów do wybranych słów.
  • Zabawy w przeliczanie różnych przedmiotów w otoczeniu.
  • Zabawy w szukanie różnych figur geometrycznych w otoczeniu i rysowanie ich palcem lub ręką w powietrzu oraz kredką na papierze.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.

 

Dobre pomysły dla Rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem.

  • Rozmowa na temat swojego ciała, różnic w wyglądzie ciała różnych ludzi – wysokości, długości włosów, koloru oczu itp.
  • Wspieranie dziecka w samodzielnym dbaniu o higienę.
  • Zabawy w klasyfikowanie przedmiotów ze względu na jedną cechę – np. segregowanie odpadów.
  • Czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.