Umiejętności pięciolatków

12-16 czerwiec

Dziecko :

  • Dziękuje w modlitwie Panu Bogu za piękno stworzonego świata.
  • Opowiada o konsekwencjach nadmiernych kąpieli słonecznych.
  • Mówi o wpływie świeżego powietrza na zdrowie człowieka.
  • Mówi o porach roku i zjawiskach przyrodniczych( powstawanie tęczy, powstawanie cienia).
  • Określa materiał, z jakiego zostały wykonane przedmioty.
  • Rozumie następstwo czasu.
  • Zna nazwy miesięcy i kolejność ich występowania.
  • Porządkuje liczebność zbiorów w ich liczebności wzrastającej i malejącej.

29 maj- 3 czerwiec

Dziecko :

  • Dziękuje Bogu za kolegów i przyjaciół z grupy i z całego świata.
  • Dopasowuje charakterystyczne przedmioty do dzieci z różnych krajów.
  • Wie w jakich domach mieszkają.
  • Stosuje formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam.
  • Potrafi w zgodzie bawić się z innymi dziećmi.
  • Pomaga innym.

15-19 maj

Dziecko :

  • Dziękuje w modlitwie Panu Bogu za piękny świat.
  • Opowiada skąd się biorą owoce i jak jest zbudowany kwiat drzewa owocowego.
  • Wymienia etapy hodowania roślin ogrodowych.
  • Rozpoznaje drzewa owocowe po kwitnących na nich kwiatach.
  • Prawidłowo posługuje się zdaniami w mowie wiązanej.
  • Odzwierciedla w pracach plastycznych obserwowane otoczenie przyrodnicze.
  • Wymienia narzędzia pracy ogrodnika.
  • Przelicza i porównuje liczebność dwóch zbiorów, wyciąga właściwe wnioski w działaniach matematycznych.

18-24 kwietnia

Dziecko :

  • Sprząta salę i układa zabawki
  • Zgodnie współpracuje przy wykonywaniu wspólnych dzieł i podczas zabaw grupowych
  • Szanuje pracę własną i innych
  • Dzieli się z innymi, wybacza i jest gotowe do niesienia pomocy innym
  • Rozumie znaczenie wyrazów przyroda, segregacja odpadów, torba ekologiczna
  • Zna dni tygodnia
  • Klasyfikuje przedmioty

3-12 kwietnia

Dziecko :

  • Dziękuje w modlitwie Panu Bogu za mękę, śmierć i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa.
  • Opowiada biblijne wydarzenia związane z męką i Zmartwychwstaniem Jezusa.
  • Wymienia staropolskie zwyczaje i obrzędy ludowe.
  • Układa według kolejności obrazki z historyjki obrazkowej.
  • Planuje umiejętnie pracę przestrzenną.
  • Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi

20-24 marca

Dziecko :

  • Zna podstawowe czynności związane z higieną osobistą.
  • Określa, co to znaczy zdrowy tryb życia, zdrowe odżywanie.
  • Dba o własną czystość i porządek wokół siebie.
  • Potrafi wyjaśnić znaczenie poznanych słów – mikroby, bakterie, profilaktyka.
  • Rozpoznaje odgłosy z otoczenia – kapanie wody, szorowanie, mycie, pranie.
  • Nazywa podstawowe figury geometryczne.
  • Rozpoznaje przybory toaletowe i określa ich cechy, np. mydło, pasta, szczotka.
  • Ilustruje ruchem czynności związanych z higieną.

6-10 marca

Dziecko :

  • wymienia elementy marcowej pogody
  • wycina proste elementy
  • śpiewa piosenkę
  • nazywa wybrane elementy pogody
  • rozpoznaje wiatr po jego oznakach
  • wymienia oznaki zbliżającej się wiosny
  • odejmuje w zakresie dziewięciu

20-24 luty

Dziecko :

  • rozumie możliwość czerpania korzyści z natury i jej poskramiania
  •  rozumie siłę natury, i niebezpieczeństwo ze strony natury
  • przestrzega zasady bezpieczeństwa podczas zabawa w budynku i na zewnątrz
  • dba o własne zdrowie i innych
  • rozumie potrzebę zachowania bezpieczeństwa podczas różnych warunków pogodowych
  • ostrożnie zachowuje się wobec wody i ognia
  • czuje bliskość z innymi ludźmi i przynależność do grupy
  • uważnie słucha kolegów
  • spokojnie oczekuje na swoją kolejność
  • komunikuje się umiarkowanym głosem

13-17 luty

Dziecko :

  • wymienia sposoby oświetlenia dawniej i dziś
  • wyjaśnia do czego jest potrzebny prąd
  • wymienia różne źródła otrzymywania energii
  • wymienia przewodniki ciepła
  • prowadzi rozmowę telefoniczną
  • wymienia urządzenia, z których korzystamy w codziennym życiu
  •  wie, jak dawniej wyglądały urządzenia domowe,
  •  dokonuje porównań, wskazuje cechy wspólne i różnice na podstawie ilustracji
  • reaguje w odpowiedni sposób na różnice dynamiczne w piosence
  • przestrzega ustalonych reguł
  • mówi całymi zdaniami

6-10 luty

Dziecko :

  • Bierze udział we wspólnej zabawie karnawałowej z udziałem rodziców.
  • Kłania się przed i po zakończeniu tańca.
  • Wykorzystuje różnorodny materiał plastyczny do wykonywania twórczych prac.
  • Porównuje liczebność zbiorów, różno elementowych.
  • Bierze udział w przygotowaniu stroju na bal.
  • Tańczy w grupie nowe tańce integracyjne.

 30 stycznia, 3 luty

Dziecko :

  • uczestniczy w zabawie twórczej
  • bezpiecznie bawi się zimą
  • wie co to jest „zorza polarna”
  • wymienia „zwierzęta polarne”
  • wymienia skutki niebezpiecznych zabaw zimą
  • poszerza wiadomości na temat zimy, zimowych zabaw i ich bezpieczeństwa
  • bawi się zgodnie z innymi dziećmi
  • przestrzega reguł zabawy
  • używa słów: proszę, przepraszam, dziękuje w naturalnych sytuacjach
  • uważnie słucha opowiadania, zadaje pytania dotyczące jego treści i odpowiada na pytania
  • umie współdziałać przy wykonaniu wspólnego zadania
  • śpiewa znane piosenki
  • opowiada treść obrazka, wymieniając jego elementy
  • podejmuje próby budowania dłuższych wypowiedzi na określony temat
  • przestrzega ustalonych reguł
  •  stara się mówić całymi zdaniami

 23-27  stycznia

Dziecko :

  • Wykonuje ćwiczenia oddechowe
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych; układa krótkie zdania
  • Tańczy swobodnie; rozwiązuje zagadki
  • Słucha wiersza i wypowiada się na jego temat
  • Układa wyrazy z sylab; wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne
  • Uważnie słucha N.; jest sprawny fizycznie
  • Przestrzega zasad obowiązujących podczas zabaw; samodzielnie ubiera się i rozbiera
  • Wykonuje ćwiczenia logopedyczne; układa wyrazy i je odczytuje
  • Wykonuje literę sensoryczną
  • Wypowiada się na temat ilustracji; układa i czyta sylaby
  • Rozpoznaje literę s, S
  • Wyodrębnia głoski w słowach o prostej; budowie fonetycznej
  • Recytuje rymowankę; śpiewa piosenki grupowo i indywidualnie
  • Przestrzega zasad obowiązujących podczas zabaw; organizuje sobie zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego
  • Pisze cyfrę 9; liczy w zakresie 9

 16-20 stycznia

Dziecko :

  • Wymienia oznaki zimy.
  • Rozróżnia melodię- wolną i szybką.
  • Śpiewa piosenkę.
  • Rozwija spostrzegawczość i pamięć wzrokową.
  • Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
  • Uczestniczy w zabawie ze śpiewem.
  • Rozwija ogólną sprawność fizyczną.
  • Doskonali wyobraźnię przestrzenną.
  • Doskonali sprawność manualną
  • Segreguje sylwety bałwanków według: budowy, nakrycia głowy i tego, co trzyma- ją w rękach
  • Maluje białą farbą na niebieskiej kartce na temat zimowych zabaw
  • Odpowiada na pytania dotyczące opowiadania

 9-13 stycznia

Dziecko :

  • Mówi o sposobach odżywiania się ptaków zimą.
  • Wymienia nazwy popularnych ptaków, pozostających w kraju w czasie zimy.
  • Wykorzystuje wybrany przez siebie materiał plastyczny do tworzenia własnych kompozycji.
  • Używa poprawnie określeń : na prawo, na lewo, naprzeciw  w czasie wykonywania zadań rozwijających orientację w przestrzeni.
  • Rozwiązuje zagadki
  • Rytmicznie porusza się przy muzyce
  • Klasyfikuje na podstawie jednej cechy, dwóch cech
  • Słucha uważnie opowiadania
  • Mówi wyraźnie

 2-5 stycznia

Dziecko :

  • potrafi współdziałać w grupie
  • słucha tekstu literackiego i chętnie wypowiada się na jego temat
  • poznaje słowa związane z określoną tematyką
  • opisuje ilustrację
  • rozumie upływ czasu
  • prowadzi dialog, zadaje pytania i poszukuje odpowiedzi
  • wypowiada się nt. uczestniczenia w uroczystościach rodzinnych, ich nastroju i przebiegu
  • stosuje w sytuacjach zadaniowych określenia stosunków przestrzennych: wyżej -niżej, nad, pod, obok
  • bawi się zgodnie z innymi dziećmi, przestrzega reguł zabawy
  • rozwija sprawność grafomotoryczną i koordynację wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania po śladzie
  • podejmuje próby budowania dłuższych wypowiedzi na określony temat
  • stosuje w wypowiedzi nowo poznane wyrazy dotyczące osób, rzeczy i zjawisk zgodnie z ich przeznaczeniem
  • potrafi ruchem zilustrować muzykę, umie dostosować ruch ciała do rytmu słyszanej muzyk
  • rozumie znaczenie słów dotyczące czasu i zegarów
  • dostrzega różnice między pora dnia i nocy oraz pór roku

 19-23 grudnia

Dziecko :

  • Wypowiada w czasie modlitwy wdzięczność za członków najbliższej rodziny.
  • Podejmuje dobre uczynki w grupie przedszkolnej.
  • Prawidłowo określa stopnie pokrewieństwa w rodzinie.
  • Wymienia kilka zwyczajów związanych z przygotowaniem do Świąt Bożego Narodzenia /pieczenie i przyrządzanie tradycyjnych potraw, strojenie choinki, porządkowanie domów/.
  • Przedstawia w formie plastycznej wydarzenia związane z Narodzeniem Pana Jezusa.
  • Dostrzega potrzeby innych /mówi głośno o nich/.
  • Wykonuje samodzielnie ozdoby choinkowe.
  • Śpiewa kilka tradycyjnych kolęd.
  • Przelicza elementy zbiorów przy użyciu liczebników porządkowych i głównych.

 12-16 grudnia

Dziecko :

  • potrafi współdziałać w grupie
  • słucha tekstu literackiego i chętnie wypowiada się na jego temat
  • poznaje słowa związane z określoną tematyką
  • opisuje ilustrację
  • prowadzi dialog, zadaje pytania i poszukuje odpowiedzi
  • przełamuje własną nieśmiałość
  • wypowiada się nt uczestniczenia w uroczystościach rodzinnych, ich nastroju i przebiegu
  • zna niektóre tradycje związane ze świętami
  • sprawnie stosuje określenia wielkości: mały – duży, mniejszy – większy
  • stosuje w sytuacjach zadaniowych określenia stosunków przestrzennych: wyżej -niżej, nad, pod, obok
  • bawi się zgodnie z innymi dziećmi, przestrzega reguł zabawy
  • rozwija sprawność grafomotoryczną i koordynację wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania po śladzie
  • podejmuje próby budowania dłuższych wypowiedzi na określony temat
  • stosuje w wypowiedzi nowo poznane wyrazy dotyczące osób, rzeczy i zjawisk zgodnie z ich przeznaczeniem
  • potrafi ruchem zilustrować muzykę, umie dostosować ruch ciała do rytmu słyszanej muzyki

  5-9 grudnia

Dziecko :

  • Wykonuje drobne prace użyteczne na rzecz innych, dla sprawienia najbliższym radości.
  • Śpiewa piosenki o tematyce adwentowej i o tematyce mikołajowej.
  • Opowiada krótką historię życia św. Mikołaja.
  • Odpowiada na pytania związane z postacią Św. Mikołaja.
  • Wymienia części stroju Św. Mikołaja.
  • Wie, że ludzie naśladują dobroć św. Mikołaja przez robienie sobie nawzajem miłych niespodzianek.
  • Określa wysokość przedmiotów / wysoki, niski/ ich grubość / gruby, chudy, szeroki, wąski/.

 28 listopad- 2 grudnia

Dziecko :

  • opowiada o pracy krawcowej
  • określa różnice w krajobrazie i sposobie ubierania się ludzi latem i zimą
  • rozumie konieczność dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych
  • wymienia kolejne etapy powstawania ubrań
  • uzasadnia użyteczność pracy krawcowej
  • wyjaśnia znaczenie słów: naparstek, fastryga, wykrój, miara krawiecka
  • uważnie słucha utworów literackich i udziela odpowiedzi na pytania dotyczące ich treści
  • układa wzory o powtarzającym się rytmie
  • rozumie określenia odnoszące się do długości: długi, najdłuższy, taki sam; i szerokości: szeroki, szerszy, najszerszy, taki sam
  • wyjaśnia pojęcia: Adwent, postanowienie adwentowe, roraty.
  • podejmuje próby wypełniania postanowienia adwentowego
  • potrafi współdziałać w grupie
  • wzbogaca słownik,
  •  doskonali spostrzegawczość wzrokową i umiejętności rysowania linii prostych po śladzie
  • liczy w zakresie pięciu
  • utrwala liczebniki porządkowe
  • zapamiętuje i dokładnie wykonuje polecenia -rozumienie określenia: nad, z lewej/prawej strony
  • buduje wypowiedzi na określony temat
  • rozpoznaje kształty figur geometrycznych
  • nazywa budynki, dostrzega różnice w ich wyglądzie
  • wyszukuje różnice i podobieństwa na obrazkach
  • poznaje słowa związane z określoną tematyką
  • opisuje ilustrację

 14-18 listopad

Dziecko :

  • potrafi współdziałać w grupie
  • wzbogaca słownik,
  • próbuje interpretować powiedzenia dotyczące domu, np. dom otwarty, wymówić dom, trząść domem…
  • rozumie pojęcia dom rodzinny
  • utrwala znajomość własnego adresu
  • globalnie czytanie wyrazu dom
  • doskonali spostrzegawczość wzrokową i umiejętności rysowania linii prostych po śladzie
  • liczy w zakresie pięciu
  • utrwala liczebniki porządkowe
  • zapamiętuje i dokładnie wykonuje polecenia
  • rozumienie określenia: nad, z lewej/prawej strony
  • buduje wypowiedzi na określony temat
  • odróżnia architekturę współczesną od zabytkowej
  • uważnie słucha utworu
  • rozpoznaje kształty figur geometrycznych
  • nazywa budynki, dostrzega różnice w ich wyglądzie
  • wyszukuje różnice i podobieństwa na obrazkach
  • odróżnia odległości: blisko, daleko, bliżej, dalej
  • poznaje słowa związane z określoną tematyką
  • rozwija sprawność percepcji w zakresie rozpoznawania różnych rodzajów domów (kształty, wielkość, proporcje, cechy charakterystyczne).
  • wzbogaca wiedzę o zagadnienia z zakresu architektury na poziomie elementarnym
  • nazywa zwierzęta i ich domy.
  • przyporządkowuje sprzęt domowy do pomieszczeń
  • opowiada o swoich domowych zwierzętach.
  • rozpoznaje figury geometryczne i je nazywa
  • szanuje zwierzęta
  • opisuje ilustrację
  • tworzy budowle z klocków
  • odtwarza układy przestrzenne,
  • rozpoznaje kształty, kolory i liczby klocków oraz ich wzajemne położenie

 7-11 listopad

Dziecko :

  • Rozumie pojęcie Ojczyzny i wie, że jego Ojczyzną jest Polska.
  • Zna legendę o powstaniu państwa polskiego.
  • Rozpoznaje godło Polski i barwy narodowe.
  • Wie, jak należy się zachować podczas słuchania lub śpiewania hymnu państwowego.
  • Recytuje wiersze na Program patriotyczny
  • Śpiew piosenki patriotyczne

 31 październik- 4 listopad

Dziecko :

  • potrafi współdziałać w grupie
  • interesuje się zjawiskami w przyrodzie
  • potrafi nazwać niektóre zjawiska pogodowe
  • rozumie pojęcie „prognoza pogody”
  • poznaje słowa związane z określoną tematyką
  • wypowiada się na temat wpływu dostosowania ubrania do pogody na stan zdrowia
  • rozpoznaje figury geometryczne i je nazywa
  • zna cechy charakterystyczne dla aktualnej pory roku (jesień)
  • szanuje rośliny i zwierzęta
  • opisuje ilustrację
  • dzieli się wiadomościami nt pór roku i sposobów ubierania się w czasie deszczu
  • wie o konieczności przebywania na świeżym powietrzu
  • chce zdobywać wiedzę o przyrodzie

24-28 październik

Dziecko :

  • Zna i rozpoznaje drzewa liściaste i iglaste
  • Zna i rozpoznaje zwierzęta leśne oraz ich zwyczaje
  • Zna i rozpoznaje grzyby jadalne i trujące\
  • Wie jak zwierzęta przygotowują się do zimy
  • Porównuje liczebność elementów w zakresie 5
  • Szanuje rośliny, drzewa i zwierzęta
  • Zgodnie współdziała w grupie

 17-21 październik

Dziecko :

  • zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami;
  • rozumie określenia jesienne kolory
  • rozpoznaje liście: dębu, kasztanowca, klonu i brzozy
  • klasyfikuje liście według kształtu i ko­loru.
  •  posługuje się nazwami drzew: dąb, kasztanowiec, klon, brzoza
  • rozumie zakaz jedzenia nieznanych roślin
  • posługuje się nazwami liczebników porządkowych w zakresie 1 – 4

10-14 październik

Dziecko :

  • Wymienia kilka nazw warzyw z ogrodu warzywnego.
  • Opowiada o konieczności jedzenia warzyw, jako źródle witamin.
  • Zjada posiłek, pozostawiając po sobie porządek/ zasunięte krzesło, posprzątany stolik/.
  • Nazywa poprawnie warzywa używając zmysłu wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
  • Śpiewa piosenkę pt. „Na marchewki urodziny”.
  • Porównuje wielkości dwóch zbiorów .
  • Zgodnie współdziała w grupie
  • Uważnie słucha wierszy o warzywach 

3-7 październik

Dziecko :

  • zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami;
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;
  • zna prace wykonywane w sadzie jesienią;
  • zna nazwy drzew owocowych: jabłoń, grusza, śliwa;
  • zna owoce krajowe i egzotyczne, np. cytryna, pomarańcza, winogrona, melon;
  • wie, że należy myć owoce przed jedzeniem;
  • zna budowę owocu: skórka, miąższ, pestka / pestki;
  • zna przetwory owocowe: dżem, kompot, konfitury, sok;
  • samodzielnie wykonuje szaszłyki owocowe;
  • rozumie znaczenie jedzenia owoców dla zdrowia;
  • zna owoce trujące: cis, kalina, jemioła, wawrzynek;
  • rozumie zakaz jedzenia nieznanych roślin;
  • doskonali zmysł smaku

26-30 września

Dziecko:

  • wie, do czego służy sygnalizacja świetlna
  • prawidłowo przechodzi przez ulicę (z dorosłą osobą)
  • dzieli słowa na sylaby
  • rozpoznaje wybrane znaki drogowe
  • wie, na czym polega praca policji drogowej.
  • mówi o zakazie poruszania się po ulicach bez opieki dorosłych.
  • wymienia bezpieczne miejsca zabaw dzieci – ogród przedszkolny, podwórko, plac zabaw.
  • rozpoznaje i nazywa dźwięki występujące na drodze: klaksony samochodów, warkot silnika,
  • dzwonek tramwaju, sygnały pojazdów uprzywilejowanych.
  • poprawnie nazywa kolory sygnalizatora świetlnego i zna ich znaczenie dla pieszych.
  •  określa prawidłowo uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy, pasażerowie.
  • pracuje samodzielnie, tworząc pracę plastyczną na zadany temat.

 


 

19- 23 września

Dziecko:

  • rysuje linie po śladzie
  • prawidłowo korzysta z farb i przyborów do malowania
  • reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe
  • przestrzega reguł gry
  • rozwija ogólną sprawność i zwinność
  • posługuje się określeniami: długie, krótkie, dłuższe, krótsze, takie same
  • kształtuje pamięć muzyczną
  • doskonalenie poczucia rytmu, rozwijanie percepcji słuchowej.
  • dzieli się wiedzy ogólną – informacje geograficzne i przyrodnicze
  • rozpoznaje i nazywa kształty figur geometrycznych
  • grupuje przedmioty według kształtu
  •  porównuje liczebność zbiorów
  • stosuje określenia: jest mniej, jest więcej, jest tyle samo, o jeden mniej, o jeden więcej.
  • rozwija pomysłowość i wyobraźnie
  • uważnie słucha utworu
  • buduje wypowiedzi na określony temat
  • kształtuje i utrwala prawidłowy tor oddechowy
  • doskonali logiczne myślenie
  • uważnie słucha poleceń i dokładnie ich wykonuje

 

12- 16 września

Dziecko:

  • Zna zasady zgodnej, wspólnej zabawy w grupie
  • Zna i rozpoznaje różne emocje
  • Zna i używa magicznych słów proszę, przepraszam i dziękuję
  • Zna zakres czynności dyżurnego
  • Zna Prawa Dziecka
  • Zna Kodeks przedszkolaka
  • Śpiewa piosenkę Grzeczne słówka
  • Recytuje wiersz Nie jesteśmy tacy sami

 

1- 9 września

Dziecko:

  • słucha wypowiedzi dzieci, dostrzega radość wspólnej zabawy.
  • przestrzega zasad zachowania się i reguł bezpiecznej zabawy w grupie.
  • zgodnie współpracuje w grupie.
  • rozumie znaczenie stosowania zwrotów grzecznościowych w grupie.
  • włącza się do zabaw i śpiewania piosenek w grupie.
  • wykonuje prace plastyczne związane z tematem.
  • rozpoznaje swoje imię wśród innych imion.
  • stosuje określenia przedmiotów w przestrzeni, rozróżnia lewą i prawą stronę ciała.
  • rozróżnia i nazywa kolory podstawowe i pochodne.