Umiejętności – trzylatki

3.05 – 12.05

DZIECKO:

  • Uczestniczy w swobodnych rozmowach z dziećmi.
  • Buduje krótkie wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej w opowiadaniu bądź na ilustracji.
  • Słucha krótkich utworów literackich.
  • Zna pojęcia: autor, bajkopisarz, ilustracja.
  • Zna figury geometryczne: koło, trójkąt, prostokąt.
  • Dzieli słowa na sylaby według podanego wzoru.
  • Uczestniczy w zabawach tematycznych i integracyjnych.
  • Porównuje położenie przedmiotów w przestrzeni :wysoko, nisko.
  • Rysuje po śladzie.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.

24 – 28 kwietnia

DZIECKO:

  • Operuje pojęciami długi/krótki.
  • Rozumie że przedszkolne zabawki nie są jego własnością.
  • Odtwarza rytm podany przez nauczyciela.
  • Uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych.
  • Właściwie reaguje na mówione wcześniej sygnały.
  • Bawi się na przedszkolnym placu zabaw w sposób bezpieczny.
  • Rysuje po śladzie zgodnie z podanym kierunkiem.
  • Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Porównuje wielkość przedmiotów długi/krótki.
  • Stosuje się do zasad bezpieczeństwa podczas.

 


18 – 21 kwietnia

DZIECKO:

  • Uczestniczy w swobodnych rozmowach z dziećmi nauczycielem.
  • Buduje krótkie wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.
  • Słucha krótkich utworów literackich, wypowiada się na ich temat.
  • Uczestniczy w zabawach usprawniających narząd mowy.
  • Dzieli słowa na sylaby według wzoru.
  • Uczestniczy w zabawach badawczych.
  • Obserwuje najbliższe otoczenie i wypowiada się na jego temat.
  • Podaje cechy wiosennego krajobrazu.
  • Zna niektóre zwierzęta i owady żyjące na łące.
  • Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Rysuje na dowolny temat.
  • Odtwarza rytm podany przez nauczyciela.

3 – 14 kwietnia

DZIECKO:

  • Zna wielkanocne tradycje.
  • Buduje krótkie wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.
  • Słuch krótkich utworów literackich, odpowiada na pytania dotyczące ich treści.
  • Rozwiązuje zagadki.
  • Zadaje pytania w sposób zrozumiały.
  • Dzieli słowa na sylaby wg wzoru.
  • Uczestniczy w zabawach badawczych.
  • Zna i stosuje słowa określające położenie przedmiotu.
  • Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Swobodnie posługuje się kredkami.
  • Odtwarza rytm podany przez nauczyciela.

20 – 31 marca

DZIECKO:

  • Buduje krótkie wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.
  • Słuch krótkich utworów literackich, odpowiada na pytania dotyczące ich treści.
  • Rozwiązuje zagadki.
  • Zadaje pytania w sposób zrozumiały.
  • Dzieli słowa na sylaby wg wzoru.
  • Uczestniczy w zabawach badawczych.
  • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące w wiejskim gospodarstwie.
  • Rozpoznaje przedmioty za pomocą zmysłu węchu.
  • Podaje cechy wiosennego krajobrazu i innych pór roku.
  • Obserwuje najbliższe otoczenie i wypowiada się na jego temat.
  • Zna i stosuje słowa określające położenie przedmiotu.
  • Rozpoznaje koło, trójkąt i prostokąt.
  • Dokonuje uogólnienia sklasyfikowanych przedmiotów.
  • Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Swobodnie posługuje się kredkami.
  • Odtwarza rytm podany przez nauczyciela.

13 – 17 marca

DZIECKO:

  • Stosuje określenie „Tyle… ile…”.
  • Klasyfikuje przedmioty ze względu na jedną cechę;
  • Gromadzi przedmioty ze względu na dwie cechy, np. kolor i przeznaczenie.
  • Wskazuje przedmiot który nie pasuje do pozostałych.
  • Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie
  • Konstruuje różnorodne budowle z klocków.
  • Uzupełnia brakujący element w ciągu przedmiotów.
  • Śpiewa piosenki w grupie i indywidualnie.
  • Rozpoznaje znane piosenki.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
  • Uczestniczy swobodnych rozmowach z dziećmi i nauczycielem.
  • Buduje krótkie wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.
  • Zna i stosuje zasady zgodnego współżycia w grupie.

6 – 10 marca

DZIECKO:

  • Uczestniczy w swobodnych rozmowach z dziećmi nauczycielem.
  • Buduje krótkie wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.
  • Słucha krótkich utworów literackich, wypowiada się na ich temat.
  • Rozwiązuje zagadki.
  • Uczestniczy w zabawach usprawniających narząd mowy.
  • Dzieli słowa na sylaby według wzoru.
  • Uczestniczy w zabawach badawczych.
  • Obserwuje najbliższe otoczenie i wypowiada się na jego temat.
  • Podaje cechy wiosennego krajobrazu.
  • Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Rysuje na dowolny temat.
  • Odtwarza rytm podany przez nauczyciela.

27 lutego – 3 marca

DZIECKO:

  • Słucha krótkich utworów literackich, wypowiada się na temat ich treści.
  • Rozumie i dostosowuje się do słownych poleceń.
  • Rozwiązuje zagadki.
  • Uczestniczy w zabawach rozwijających narząd mowy.
  • Dzieli słowa na sylaby wg wzoru.
  • Uczestniczy w zabawach badawczych.
  • Prowadzi obserwację najbliższego otoczenia.
  • Poznaje i nazywa wiosenne kwiaty.
  • Dostrzega i nazywa zmiany zachodzące wiosną w przyrodzie.
  • Zna określenie” tyle…ile…”
  • Gromadzie przedmioty za względu na dwie cechy.

20 – 24 lutego

DZIECKO:

  • Słucha krótkich utworów literackich, odpowiada na pytania dotyczące ich treści.
  • Rozumie i dostosowuje się do łownych poleceń nauczyciela.
  • Zna następstwa dnia i nocy.
  • Uczestniczy w zabawach językowych i oddechowych.
  • Uczestniczy w zabawach tematycznych i integracyjnych.
  • Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Rozpoznaje przedmioty za pomocą zmysłów.
  • Dzieli słowa na sylaby wg wzoru.
  • Wskazuje przedmiot, który nie pasuje do pozostałych.
  • Śpiewa piosenki w grupie indywidualnie.
  • Ustawia się w kole wiązanym.
  • Doskonali sprawność motoryczną.
  • Właściwie reaguje na umówione wcześniej sygnały.

13 – 17 lutego

DZIECKO:

  • Uczestniczy w swobodnych rozmowach z dziećmi i nauczycielem.
  • Doskonali sprawność motoryczną (szybkość, skoczność, równowaga).
  • Właściwie reaguje na umówione sygnały wzrokowe, dźwiękowe w zabawach ruchowych.
  • Odtwarza rytm podany przez nauczyciela.
  • Rozpoznaje znane piosenki nucone murmurando lub poprzez prezentowanie rytmu.
  • Rysuje po śladzie zgodnie ze wskazanym przez nauczyciela kierunkiem.
  • Rysuje na dowolny temat.
  • Wskazuje dwa elementy różniące dwa obrazki.
  • Słucha krótkich utworów literackich.
  • Dzieli słowa na sylaby wg wzoru.
  • Uczestniczy w zabawach tematycznych i integracyjnych.
  • Rozpoznaje, wyróżnia i nazywa znane przedmioty, osoby i ich czynności.
  • Liczy w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Dokonuje klasyfikacji przedmiotów.

6 – 10 lutego

DZIECKO:

  • Uczestniczy w swobodnych rozmowach z dziećmi i nauczycielem.
  • Buduje krótkie wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na obrazku.
  • Rozwiązuje zagadki.
  • Zadaje pytania w sposób zrozumiały.
  • Uczestniczy w zabawach usprawniających narząd mowy.
  • Obserwuje najbliższe otoczenie i wypowiada się na temat swoich obserwacji.
  • Wskazuje przedmiot który nie pasuje do pozostałych.
  • Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Rysuje na dowolny temat.
  • Doskonali sprawność motoryczną.
  • Zna bezpieczne zabawy i zachowania na lodzie.

30 stycznia – 3 lutego

DZIECKO:

  • Uczestniczy w swobodnych rozmowach z dziećmi i nauczycielem.
  • Buduje krótkie wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.
  • Słucha krótkich utworów literackich.
  • Rozwiązuje łatwe zagadki.
  • Uczestniczy w zabawach usprawniających narząd mowy.
  • Rozpoznaje przedmioty przy użyciu zmysłu dotyku.
  • Obserwuje najbliższe otoczenie.
  • Bierze czynny udział w uroczystościach przedszkolnych.
  • Śpiewa piosenki w grupie i indywidualnie.
  • Zna tamburyno, trójkąt, bębenek, klawesyn i swobodnie na nich gra.
  • Określa położenie przedmiotu w przestrzeni.

16 – 27 stycznia

DZIECKO:

  • Buduje krótkie wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.
  • Słucha krótkich utworów literackich, odpowiada na pytania dotyczące ich treści.
  • Uczestniczy swobodnych rozmowach z dziećmi.
  • Zna i stosuje słowa określające położenie przedmiotu.
  • Rozpoznaje koło, trójkąt i prostokąt.
  • Tworzy zimowy krajobraz wg. wzoru.
  • Zna zasady bezpiecznej zabawy na śniegu.
  • Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Odtwarza prosty układ taneczny.
  • Klasyfikuje przedmioty ze względu na jedną cechę.
  • Uzupełnia brakujące elementy w ciągu przedmiotów.
  • Rytmicznie uderza w instrument.

9 – 13 stycznia

DZIECKO:

  • Wypowiada się na interesujący je temat.
  • Zna bezpieczne zabawy i zachowania się na śniegu i lodzie.
  • Bawi się na przedszkolnym placu zabaw w sposób bezpieczny.
  • Doskonali sprawność motoryczną.
  • Wykonuje podskoki i rzuca do celu.
  • Rozróżnia tempo melodii.
  • Rysuje po śladzie zgodnie z określonym kierunkiem.
  • Wskazuje element różniący dwa obrazki.
  • Posługuje się lupa lub szkłem powiększającym.
  • Dzieli słowa na sylaby wg wzoru nauczyciela.
  • Zna członków najbliższej rodziny.

2 – 6 stycznia

DZIECKO:

  • Słucha krótkich utworów literackich, odpowiada na pytania dotyczące ich treści.
  • Rozumie i dostosowuje się do łownych poleceń nauczyciela.
  • Uczestniczy w zabawach językowych i oddechowych.
  • Uczestniczy w zabawach tematycznych i integracyjnych.
  • Poznaje i określa właściwości lodu.
  • Rozpoznaje przedmioty za pomocą zmysłów.
  • Wskazuje przedmiot, który nie pasuje do pozostałych.
  • Śpiewa piosenki w grupie indywidualnie.
  • Ustawia się w kole wiązanym.
  • Doskonali sprawność motoryczną.
  • Właściwie reaguje na umówione wcześniej sygnały.
  • Zna bezpieczne zabawy i zachowania na śniegu i lodzie.

19 – 23 grudnia

DZIECKO:

  • Obserwuje i podaje cechy zimowego krajobrazu;
  • Nawiązuje serdeczne i przyjacielskie relacje z rówieśnikami i dorosłymi.
  • Uważnie słucha krótkiego tekstu czytanego przez n-la.
  • Zna potrawy wigilijne.
  • Bezpiecznie, w parach porusza się podczas spaceru;
  • Uczestniczy w zabawach tematycznych i integracyjnych;
  • Śpiewa kolędy i pastorałki w grupie.
  • Zna tradycje i obyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia.
  • Dzieli słowa na sylaby.
  • Zna i stosuje określenia: nad, pod, obok.
  • Nazywa i rozróżnia kolory.
  • Zadaje pytania w sposób zrozumiały.
  • Poznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla danej pory roku.

12 – 16 grudnia

DZIECKO:

  • Uczestniczy w swobodnych rozmowach z dziećmi i nauczycielem.
  • Słucha krótkich utworów literackich, wypowiada się na temat ich treści.
  • Różnicuje pojęcia: pawie oczko, łańcuch, aniołek, gwiazdka.
  • Uczestniczy w zabawach językowych i oddechowych.
  • Uczestniczy w zabawach tematycznych i integracyjnych.
  • Obserwuje najbliższe otoczenie i wypowiada się na jego temat.
  • Zna i stosuje określenie „taki sam”.
  • Klasyfikuje przedmioty ze względu na kształt i kolor.
  • Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Układa trzy koła od największego do najmniejszego – pawie oczko.
  • Konstruuje różne budowle z klocków raz układa kilkuelementowe puzzle i układanki.
  • Przewleka sznurek przez otwór.
  • Śpiewa piosenki w grupie i indywidualnie.
  • Ustawia się w rzędzie.

5 – 9 grudnia

DZIECKO:

  • Słucha krótkich utworów literackich, odpowiada na pytania dotyczące ich treści.
  • Rozumie i dostosowuje się do słownych poleceń nauczyciela.
  • Uczestniczy w zabawach językowych i oddechowych.
  • Uczestniczy w zabawach tematycznych i integracyjnych.
  • Obserwuje najbliższe otoczenie i wypowiada się na temat swoich obserwacji.
  • Wskazuje i nazywa ptaki: wróbel, gil, sikorka.
  • Wie jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
  • Rozpoznaje nasiona i ziarna dla ptaków.
  • Dokonuje uogólnienia sklasyfikowanych przedmiotów.
  • Rysuje na dowolny temat.
  • Ustawia się w kole wiązanym.
  • Właściwie reaguje na umówione wcześniej sygnały.

28 listopada – 2 grudnia

DZIECKO:

  • Słucha krótkich utworów literackich, odpowiada na pytania dotyczące ich treści.
  • Uczestniczy w zabawach dowolnych w małych zespołach – podejmuje próby przezwyciężania nieśmiałości.
  • Poznaje pracę listonosza.
  • Zna i stosuje słowa określające położenie przedmiotów w przestrzeni: w, na, pod, za, obok.
  • Rozróżnia tempo do marszu i biegu.
  • Wznosi budowle z klocków, jest zainteresowane puzzlami i układankami.
  • Doskonali sprawność motoryczną.
  • Jest samodzielne w toalecie.
  • Podejmuje próby samodzielnego zakładania ubrań przed wyjściem na spacer.

21 – 25 listopada

DZIECKO:

  • Porządkuje zdarzenia obrazków złożonych z 4 obrazków.
  • Dzieli słowa na sylaby.
  • Zna części garderoby: czapka, szalik, kurtka, kozaki, sweter.
  • Zna i stosuje określenia: nad, pod, obok.
  • Nazywa i rozróżnia kolory.
  • Słucha krótkich utworów literackich, odpowiada na pytania dotyczące ich treści.
  • Zadaje pytania w sposób zrozumiały.
  • Poznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla danej pory roku.
  • Stosuje określenia: długi, krótki.
  • Przewleka sznurek przez otworki.
  • Wie dlaczego należy dbać o czystość ubrań.

14 – 18 listopada

DZIECKO:

  • Poznanie kolorów i walorów smakowych wybranych przypraw kuchennych;
  • Obserwuje i podaje cechy jesiennego krajobrazu;
  • Nawiązuje serdeczne i przyjacielskie relacje z rówieśnikami i dorosłymi.
  • Uważnie słucha krótkiego tekstu czytanego przez n-la.
  • Bezpiecznie, w parach porusza się podczas spaceru;
  • Uczestniczy w zabawach tematycznych i integracyjnych;
  • Dostrzega i nazywa zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie;
  • Dostrzega piękno barw jesiennej szaty;
  • Śpiewa piosenki w grupie.

7 – 10 listopada

DZIECKO:

  • Opisuje ilustrację przedstawiającą pogodę deszczową.
  • Podaje cechy jesiennej pogody.
  • Odtwarza prosty rytm.
  • Śpiewa poznane dotychczas piosenki.
  • Recytuje krótkie wierszyki i rymowanki.
  • Prowadzi obserwacje.
  • Przelicza elementy zbioru.
  • Określa położenie przedmiotów: wysoko nisko, nad, pod.
  • Nazywa części jesiennej garderoby.
  • Segreguje przedmioty wg podanego kryterium.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych.

31 października – 4 listopada

DZIECKO:

  • Zna członków rodziny i potrafi opisać ich role.
  • Obserwuje przeprowadzane doświadczenia i chętnie w nich uczestniczy.
  • Wyodrębnia kciuk i palec skazujący.
  • Odpowiednio reaguje i dostosowuje ruch do rytmu muzyki.
  • Porządkuje i przelicza przedmioty.
  • Maluje palcem po śladzie.
  • Rozpoznaje charakterystyczne dźwięki z otoczenia.
  • Śpiewa piosenkę „Właśnie po to jest rodzina”.

24 – 28 października

DZIECKO:

  • Zna i stosuje słowa określające położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, pod, wysoko, nisko w sytuacjach zadaniowych.
  • Zna i stosuje pojęcia określające wielkość: duży, mały.
  • Dostrzega i nazywa zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie.
  • Zna i nazywa przetwory wykonywane na zimę.
  • Wie, jak ludzie i zwierzęta przygotowują się do zimy.
  • Wie że należy dokarmiać zwierzęta zimą.
  • Uczestniczy w zabawach umożliwiających bezpośredni kontakt z otoczeniem przyrodniczym.
  • Jest samodzielny w łazience.
  • Rozpoznaje przedmioty za pomocą zmysłów: węch, dotyk, słuch, wzrok, smak.
  • Obserwuje najbliższe otoczenie i wypowiada się na temat swoich obserwacji.
  • Uczestniczy w zabawach ortofonicznych: szczekanie psa.
  • Formuje z masy solnej, plasteliny kulkę, spłaszcza ją.
  • Śpiewa piosenki w grupie.
  • Ustawia się w kole wiązanym.

17 – 21 października

DZIECKO:

  • Wie że należy być ostrożnym w kontaktach ze zwierzętami.
  • Wie że są grzyby, których nie wolno pod żadnym pozorem spożywać.
  • Doskonali sprawność motoryczną (szybkość, siła, skok).
  • Stara się w sposób dokładny naśladować ćwiczenia gimnastyczne.
  • Uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych – reaguje ruchem na zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku.
  • Rysuje po śladzie zgodnie ze wskazanym przez nauczyciela kierunkiem.
  • Rysuje i maluje na dowolny temat.
  • Zna i stosuje pojęcie: taki sam.
  • Zna i nazywa przetwory wykonane na zimę.
  • Jest samodzielny w łazience.
  • Zadaje pytania w sposób zrozumiały.
  • Rozumie i dostosowuje się do słownych poleceń nauczyciela

10 – 14 października

DZIECKO:

  • Uczestniczy w swobodnych rozmowach z dziećmi i nauczycielem.
  • Słucha krótkich utworów literackich, odpowiada na pytania dotyczące ich treści.
  • Uczestniczy w zabawach integracyjnych i tematycznych.
  • Rozpoznaje przedmioty poprzez użycie zmysłów.
  • Obserwuje najbliższe otoczenie i wypowiada się na temat swoich obserwacji.
  • Posługuje się lupą lub szkłem powiększającym.
  • Dostrzega i nazywa zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie.
  • Konstruuje różnorodne budowle z klocków według wzoru lub własnego pomysłu.
  • Właściwie reaguje na umówione wcześniej sygnały wzrokowe i dźwiękowe w zabawach ruchowych.

3 – 7 października

DZIECKO:

  • Rozpoznaje odgłosy z najbliższego otoczenia (drewniane klocki, pęk kluczy, szelest kartki).
  • Uczestniczy w swobodnych rozmowach z dziećmi i N.
  • Uczestniczy w zabawach w małych zespołach – podejmuje próby przezwyciężenia nieśmiałości.
  • Rozpoznaje przedmioty przez użycie zmysłów: smak, węch, dotyk, słuch, wzrok.
  • Wskazuje, nazywa i rozpoznaje zmysłami warzywa: marchew, pietruszka, kapusta, ziemniaki.
  • Zna i stosuje słowa określające położenie przedmiotów: nad, pod, wysoko, nisko.
  • Rozpoznaje trójkąt.
  • Przelicza w dostępnym dla siebie zakresie.
  • Formuje z masy solnej kulkę i spłaszcza ją.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
  • Doskonali sprawność motoryczną.

 


 26 – 30 września

DZIECKO:

  • Stara się w sposób dokładny naśladować N. w wykonywaniu ćwiczeń.
  • Doskonali sprawność motoryczną (szybkość, skoczność), umiejętność rzutu do celu.
  • Właściwie reaguje na umówione wcześniej sygnały wzrokowe, dźwiękowe.
  • Wie, dlaczego należy spożywać owoce.
  • Zna pojęcie witaminy.
  • Rozumie i dostosowuje się do poleceń N.
  • Podejmuje próby ustawienia się w kole wiązanym.
  • Uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych – reaguje ruchem na zmianę wysokości dźwięków.
  • Rysuje kształt koła.
  • Formuje z plasteliny kulkę.
  • Kontynuuje układnie rytmu rozpoczętego przez N.
  • Konstruuje różnorodne budowle z klocków wg wzoru.
  • Klasyfikuje przedmioty ze względu na jedną cechę.
  • Rozpoznaje koło.
  • Wskazuje, nazywa i rozpoznaje zmysłami owoce: jabłko, gruszka, śliwka.
  • Jest samodzielne w łazience.

19 – 23 września

DZIECKO:

  • Zna i stosuje zasady zgodnego współżycia w grupie.
  • Uczestniczy w swobodnych rozmowach z dziećmi i nauczycielem.
  • Odmawia proste modlitwy przed i po posiłku.
  • Rozwija ogólną sprawność fizyczną.
  • Uważnie obserwuje przeprowadzane doświadczenia.
  • Śpiewa poznane piosenki.
  • Rysuje po śladzie zgodnie ze wskazanym przez nauczyciela kierunkiem.
  • Inscenizuje tekst piosenki ruchem.
  • Dba o porządek w sali i przy stoliku.
  • Słucha krótkich utworów literackich , odpowiada na pytania dotyczące ich treści.
  • Kontynuuje ułożenie rytmu rozpoczętego przez nauczyciela.
  • Zna schemat swojego ciała i nazwy poszczególnych jego części.